lördag 12 oktober 2013

Where the desert meets the ocean



Är nu hemma från Port Augusta, en liten stad vid havet ca 8h härifrån. Efter att jag kom hem från Melbourne så åkte vi direkt med host familjen till Adelaide. Alla utan min syster Sarah som blev hemma p.g.a. jobb och sånt.
Vi sovde en natt i Adelaide, och nästa morgon shoppade vi lite i centrum. Sen körde vi vidare till Port Augusta, var vi stannade för två nätter. Det blir väldigt varmt där på sommaren, ca 40-50c varje dag. Det brukar bli riktigt torrt då, men nu på våren var det riktigt fint. Sanden där är röd, så allt blir rött på sommaren, och det blir mer som en öken. Havet var så vackert, jag är nog en havsmänniska doften och synen av det får mig att le. Det var ändå lite kallt för att simma i, så vi nöjde oss med att bada fötterna i det.
En bergskedja ”Flinders” börjar där. Så vi åkte upp för att titta på utsikten. Vi besökte Alligator Gorge, och det var nog höjdpunkten! Naturen var så annorlunda än allt jag är van med. Så det var riktigt intressant att ta en promenad där. Det likande lite en skog, och hittills har jag inte vandrat i en. Då här mest bara finns åkrar och små buskage!

Igår körde vi tillbaka hem, vi hade tänkt sova en natt i et hotell på vägen hem. Men körde direkt hem istället. Vilket var helt skönt för nu får jag sova två nätter i min egen säng före skolan börjar igen imorgon.

Adelaide










Alligator Gorge, host bröderna!



241 steps down, and then up.


1 kommentar: