torsdag 1 augusti 2013

Friday!

Idag var jag ledig från skolan, helt oplanerat men skönt! 
Jag vaknade och åt jag ett lyxigt morgonmål med nutella, bröd, choklad, lemingtons och kex. Efteråt åkte jag iväg till en farm tillsammans med min host pappa och titta på får. Det var nåt slags evenemang var man rakade får och såg hur mycket ullen var värd. Så nu har jag lärt mig en massa om hur man väljer det bästa fåret ur 100 får. Och hur bra ull ser ut. Hade  ingen aning om att varje fårs ull skilt gås igenom och bedöms då man säljer ull. Prisen varierar med några tior beroende på kvaliten. Annorlunda men intressant!
 Vi åt även lunch där, hamburgare,soppa och kaka! Så det har varit fest idag hehe.
Det ordnades even en tävling var man skulle gissa hur mycket ull man fick av tre olika får och vad det var värt. Men vi for hem föränn vi hörde resultatet. ( jag skulle säkert ha haft rätt).
Vi var också till banken och ordna ett Australienskt bank konto åt mig, så snart skall jag få ett australienskt kort!
Var snäll och satt på skoluniformen idag bara för att ni skulle få se dem så varssågod! (:

Under tiden här har jag gjort en massa pinsamma saker. Men för nåra dagar sen gjorde jag nog nästan ett nytt rekord. Vi var i matbutiken och jag hjälpte till att fylla mat kassarna vid kassan. Förståss var jag dum nog att packa ner välgöranhets burken! " nonono Linda don't pack that" utbrast min host bror, skrattade och skreksen högt " mum Linda tried to help us earning money by stealing the charity money!". Haha, lyckat. Alla i närheten såg  förskräckt på mig, hehe.

Många ull högar som gicks igenom idag.

Vinter uniform

sommar uniform




























Kram Linda

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. tackk ;;) Känner mej no int så vacker i domdää :D

      Radera
  2. aj du tänkt ta charity Fyrken! du e ju som en tattare! =)
    /vicke

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag är jättesugen på att åka som utbytesstudent 2014/2015 och funderar starkt på Rotary då det verkar ha de vettigaste priserna men ändå är seriösa. Är du nöjd med Rotary hittills? Hur mycket fickpengar behöver man räkna med att man gör av med varje månad? Sen har jag hört att man måste hålla många föredrag när man åker med Rotary, stämmer det? Och sista frågan, behöver ens egna familj bli värdfamilj under året man är borta? Jag tvivlar på att min familj skulle gå med på det, haha! Det blev kanske lite många frågor nu, men hoppas att du orkar/vill svara på allt! Hoppas du har det bra i Australien nu, och jag måste ju erkänna att jag är en smula avundsjuk! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag tycker du absolut skall åka om du vill!
      Själv är jag verkligen jätte nöjd med Rotary, skulle inte byta organisation om jag skulle få chansen. Det är nog jätte olika om hur mycket pengar det går åt. Det beror delvis på person men även vart man bor. Jag som bor ute på landet använder inte mycket då det inte finns något att köpa. Men i stan skulle det nog gå en hel del för mig. Får 120 dollar från min klubb varje månad, och klarar mig ganska bra på det!
      Några föredrag kommer man nog att ha, själv har jag inte haft ett ända ännu, men kommer att ha iallafall 2. Men de är ju bra, och man skall absolut inte stressa över dem!
      Om familjen behöver ta emot en student beror på din Rotary klubb, jag skulle hitta 3-4 familjer. Och valde då att en av dem skulle vara vi!
      Hoppas du fick svar på dina frågor (:

      Radera